Kto pamięta bajki opowiadane w dzieciństwie przez babcie czy dziadków? Dobrze opowiedziana bajka w słuchaczu wywołuje emocje. Nie ważne jaki rodzaj bajki przekazuje opowiadający, rysuje on obrazy i to one na długo zapadają w pamięci.
Podobnie rzecz się ma w marketingu. Opowiadanie ma wzbudzić w odbiorcy odpowiedni nastrój. Reklama opierająca się na ciekawej narracji potrafi w sposób bardzo przyjazny przekazać odpowiednie treści mające za zadanie wywołanie pożądanej reakcji. Nienachalny przekaz ubarwiony „malowaniem” poprzez słowa obrazów, lepiej zapada w pamięci. Jest to forma coraz częściej wykorzystywana w kampaniach reklamowych.
Ze względu na formę przekazu można storytelling podzielić na kilka rodzajów.
- Opowiadanie – historia w formie krótkiego napisanego opowiadania, w której główną rolę odgrywa słowo pisane.
- Podcast – historia przekazana w formie opowiadania przez narratora lub jako rozmowa tworząca rodzaj opowieści.
- Wideo – historia przekazana w formie filmu z narracją słowną lub bez niej gdzie obraz ujęty okiem kamery tworzy opowieść.
Zasady storytellingu marketingowego.
Jak każda opowieść mająca przynieść odpowiednią reakcję odbiorcy, również storytelling powinien spełniać pewne zasady, a są to:
- prosty język – jako główna forma przekazu powinien być przejrzysty i przyjazny i co najważniejsze zrozumiały dla odbiorcy
- emocje – każda forma odbioru nie jest pozbawiona emocji, a w opowieści marketingowej emocje są najważniejsze bo to one decydują o kupnie
- wiedza – bez niezbędnej wiedzy przekazywanej w każdej opowieści nie może funkcjonować żadna marketingowa treść
- łamanie schematów – dzięki zastosowaniu narracyjnej formy przekazu tworzący opowieść może łamać pewne zasady przyjęte w życiu codziennym. Przerysowania i wyolbrzymianie niektórych tematów w opowieści storytellingowej jest dopuszczalne, ponieważ nie razi tak jak w zwykłym suchym przekazie.
- budowanie więzi – każde dobre opowiadanie przeczytane, wysłuchane czy obejrzane ma za zadanie nie tylko wzbudzenie emocji, dostarczenie w niestandardowy sposób wiedzy, ma także zbudować więź odbiorcy z tym co w formie różnorodnego przekazu zostało zaprezentowane.
Jeśli te podstawowe zasady spełniała będzie opowieść marketingowa, ma ona duże szanse na wywołanie pożądanej reakcji ze strony odbiorcy. I tak naprawdę wszystko sprowadza się do jednego wspólnego mianownika, odbiorca opowieści ma wykonać jedno zadanie, dokonać zakupu.