Na tak postawione pytanie najprościej jest odpowiedzieć, że redaktor redaguje treść. Masło maślane można pomyśleć. W nawiązaniu do poprzedniego zdania pracę redaktora obrazowo można przedstawić w ten sposób : „Pomyśleć można, że to masło maślane”. Najprawdopodobniej takiej zmiany dokonał by wprawny redaktor tekstu.
Praca redaktora tekstu zależy od rodzaju tekstu jaki ma do zredagowania. Istnieje cała grupa redaktorów wykonująca swoją pracę z podziałem na specjalizację i są to zazwyczaj:
- redaktor merytoryczny
- redaktor naczelny
- redaktor naukowy
- redaktor odpowiedzialny
- redaktor techniczny
Praca takiego zespołu jest rozwiązaniem idealnym, ponieważ każdy ma do wykonania swoją „działkę” co w konsekwencji daje jednolity tekst bez błędów. Oczywiście inaczej wygląda praca redaktorów pracujących nad beletrystyką, książkami naukowymi, poradnikowymi, biografiami itp., a inaczej redaktorów tekstów reklamowych.
Redaktor tekstów reklamowych.
Duże agencje reklamowe obsługują różnych klientów i wykonują różne zlecenia. Bardzo ważnym w reklamie jest tekst pisany. Właśnie na tym polu redaktor ma najwięcej pracy gdyż zazwyczaj musi wypełniać swoje zadania tak jakby praca podzielona była na różnych branżowych redaktorów. Jest to niezwykle odpowiedzialna funkcja. Copywriter dostaje do napisania tekst, który następnie trafia w ręce redaktora. Każdy tekst reklamowy powinien być sprawdzony pod względem ortograficznym, stylistycznym, spójności z tematem itp. Trudność pracy pojedynczego redaktora tekstu polega głównie na tym, że musi on się wykazać sporą wszechstronnością.
Sprawdzanie faktów.
Redaktor tekstów, zwłaszcza reklamowych musi weryfikować poprawność merytoryczną. Weryfikacja polega na sprawdzeniu napisanego tekstu z rzeczywistością. Tekst reklamowy to nie to samo co np. książka z pogranicza fantastyki. Kwiecistość języka pisanego używana przez wielu copywriterów, często zbyt daleko odbiega od stanu faktycznego, a to może czasami popsuć przygotowywaną kampanię reklamową. Redaktor tekstu musi dokładnie sprawdzić czy zbyt kwiecisty język nie zniweczy pracy innych osób prowadzących kampanie reklamowe.
Agencje reklamowe często zatrudniają kilku copywriterów piszących na potrzeby jednej kampanii czy jednego zlecenia i tu rolą redaktora tekstu jest odpowiednie dobranie i skorygowanie różnych tekstów, różnych autorów i dopasowanie ich, aby stanowiły pewnego rodzaju spójną całość.
Łączność redaktora z autorem
Bardzo ważne zadanie do spełnienia dla redaktora tekstu to utrzymywanie kontaktu z autorem tekstów. Redaktor może w ten sposób naprowadzić autora na oczekiwania jakie się przed nim stawia. Utrzymując łączność z autorem łatwo jest zlecić poprawki wybiegające ponad kompetencje redaktora.