Klasyczna korekta polegała na poprawieniu składu zecerskiego. Ten czas już minął, a stało się to za przyczyną rozwoju technologi i powszechnego stosowania komputerów. Dziś zawód zecera można poznać jedynie z opisów lub podczas pobytu w muzeum związanym z drukarstwem.
Kto odpowiada za korektę tekstu.
Podczas pisania autor często w natłoku myśli, przenosząc je na formę pisaną, popełnia wiele błędów w tekście. Aby tekst przeznaczony do druku czy edycji w internecie był pozbawiony niedoskonałości, niezbędne jest wykonanie korekty. Pierwszą korektę wykonuje zazwyczaj sam autor tekstu. Następny w kolejce sprawdzający to korektor tekstu w wydawnictwie czy agencji marketingowej. Jeśli agencja jest duża i posiada rozbudowany dział sprawdzający po korektorze wkracza do akcji redaktor.
Taki schemat jest optymalny, niestety zdarza się on niezbyt często. Najczęściej rolę korektora spełnia redaktor i to on eliminując podstawowe błędy decyduje o ostatecznym kształcie publikowanego tekstu.
Na czym polega korekta tekstu?
Profesjonalista wykonujący korektę tekstu musi być bardzo dobrym znawcą języka, a co najważniejsze jego pisowni. Podstawowym zadaniem sprawdzającego poprawność tekstu jest wyszukanie i poprawienie wszystkich błędów ortograficznych i gramatycznych.
Najczęstszymi błędami w różnych tekstach bywa tak zwana literówka. Pisząc za pomocą klawiatury komputerowej przestawienie liter w wyrazie jest często występującym zjawiskiem. Jest to efekt nierozerwalnie związany z klawiaturą. Większość osób piszących robi to bardzo szybko, pisząc używają klawiaturę „na ślepo” nie patrząc co robią palce, obserwują jedynie to co widać na ekranie. Pisząc w ten sposób nie sposób ustrzec się literówki.
Stylistyka to kolejny element podlegający sprawdzeniu. Nie zawsze jednak to co dla korektora jest błędem stylistycznym odpowiada założeniu autora tekstu. Niejednokrotnie autor ucieka w swoim tekście od standardowej stylistyki i wprowadza własne zmiany stylistyczne w celu nadania tekstowi oryginalnego wydźwięku. Jeśli sprawdzenia dokonuje redaktor, wychwytuje on zazwyczaj intencje autora, zwłaszcza kiedy autor tekstów często wykonuje zlecenia.
Ten argument pokazuje jak istotna jest rola redaktora.
Interpunkcja to kolejne wyzwanie stojące przed większością osób piszących i sprawdzających teksty. Jest pewna grupa standardowych zapisów wymagających użycia przecinków i zazwyczaj autorzy tekstów zachowują poprawność nie oznacza to, że korektor nie będzie miał co robić.
Skracanie zbyt rozbudowanych zdań to kolejne zadanie dla sprawdzającego tekst. W tekstach reklamowych powinno używać się jak najmniej zdań wielokrotnie złożonych. Zdania krótkie są łatwiej przyswajalne przez odbiorców i tu sporą rolę do spełnienia ma korektor lub redaktor analizujący tekst.
Każda osoba dokonująca korekty tekstu powinna być w kontakcie z autorem tekstu. Poza poprawianiem bardzo oczywistych błędów typu ortograficzne czy gramatyczne, jest wiele sytuacji, w których autor celowo odstępuje od pewnych utartych norm w stylistyce. Zbyt „gładkie” bardzo poprawne stylistycznie teksty, zwłaszcza w reklamie, zazwyczaj nie wywołują pożądanej reakcji osób je czytających. Dlatego dokonując korekty stylistycznej kontakt z autorem powinien być elementem niezbędnym